ClickCease
تالگو آموزش مراقبت های پوست و زیبایی جوان سازی پوست صورت skin care

نحوه مراقبت از پوست چرب در بارداری

05 تیر ، 1401
موسسه تالگو پاریس

نحوه مراقبت از پوست چرب در بارداری یکی از موضوعات و دغدغه های متداول بانوان در این دوران کوتاه و گذارا است که به دلیل یکسری از اختلالات هورمونی ناشی از تغییرات فیزیولوژیکی بدن ممکن است با آن رو به رو شوند. در این مقاله که توسط ما در تالگو فرانسه تهیه شده است قصد داریم تا به صورت مختصر و مفید، اطلاعاتی را راجع به دلایل چرب شدن پوست و نحوه مراقبت از آن در دوران بارداری برای شما خوانندگان عزیز و محترم به اشتراک بگذاریم، تا پایان این متن با ما همراه باشید. 

آشنایی با نحوه مراقبت از پوست چرب در بارداری

یکی از لذت بخش ترین دوران زندگی برای بانوان، دوره کوتاه و بسیار گذارای حاملگی است که در طی این دوران، هورمون های بدن به دلیل تغییرات زیاد فیزیولوژیکی دچار اختلال شده و این موضوع بر ضعف دستگاه ایمنی بدن نیز تا حدودی تاثیر گذار است.

بیماری های پوستی به خصوص برای بانوانی که دارای پوست های نوع چرب هستند، در دوران بارداری به دلایل متعدد از قبیل اختلالات هورمونی و سیستم ایمنی ضعیف بدن بیشتر خود را نشان خواهد دارد که عمدتا بعد از اتمام این دوران شاهد برطرف شدن چنین مشکلاتی هستیم. زنان باردار دارای پوست چرب از نظر پزشکان متخصص در حوزه زنان باید توجه بیشتری نسبت به مراقبت از سلامتی پوست خود در این دوران نشان دهند و با توجه به اهمیت این مسئله باید یکسری تدابیر در خصوص نحوه مراقبت از پوست چرب در بارداری اتخاذ شود. 

مراقبت از پوست چرب در زمان بارداریمراقبت از پوست چرب در زمان بارداری

علائم و ویژگی های منحصر به فرد پوست های چرب

قبل از پرداختن به موضوع اصلی باید اطلاعات خود را در خصوص شناخت انواع مدل های پوستی که باعث بروز جوش و آکنه می شوند، بالا ببریم. پوست افرا بر اثر تولید سبوم یا چربی بیش از اندازه به وسیله سلول های پوستی در دسته پوست های نوع چرب قرار میگیرند و به راحتی از روی علائم و ویژگی های ظاهری آن میتوان به درمان مشکلات ناشی از پوست های چرب به خصوص در دوران بارداری پرداخت:

  • براق بودن غیر طبیعی پوست بر اثر ترشح بیش از اندازه چربی به وسیله منافذ زیر پوست 
  • عدم ماندگاری مواد آرایشی بر روی سطح پوست صورت
  • بروز جوش و آکنه و لکه های پوستی برای اثر ترشح چربی بیش از حد توسط منافذ زیر پوست

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

پاکسازی پوست های چرب رسوبی

بهترین روش برای از بین بردن پوست چرب صورت و بینی

بهترین روش های پاکسازی و فیشیال پوست صورت در خانه

دلایل اصلی چرب شدن پوست انسان ها

یکی از معضلات اساسی که عموما انسان ها به خصوص بانوان باردار در دوره حاملگی خود با آن مواجه هستند، پوست چرب و مشکلات ناشی از آن می باشد. بواقع، ترشح بیش از اندازه چربی بنا بر دلایل متعدد باعث می شود که پوست برخی از افراد در مقایسه با دیگران چرب تر به نظر بر سد و از همین رو آنها برای درمان مشکلات ناشی از پوست چرب خود نظیر باز شدن منافذ، جوش و آکنه، لکه های پوستی و ... به سراغ شناسایی روش های درمانی و نحوه مراقبت از پوست چرب در بارداری بروند. در این بخش به برخی از مهمترین دلایل تحریک ترشح روغن سبوم و چرب شدن پوست اشاره ای کلی کرده ایم که با مد نظر قرار دادن این عوامل میتوان تا حدودی مانع بروز مشکلات پوستی شوید:

  • ژنتیک انسان ها به عنوان یک عامل دروندادی و خارج از کنترل 
  • شرایط محیط بیرونی زندگی انسان ها نظیر رطوبت، گرمی و سردی هوا  به عنوان یک عامل خارج از کنترل 
  • شستشوی مکرر، بیش ‌از حد و طولانی مدت پوست به خصوص با مواد شوینده 
  • عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی از داروها نظیر داروهای کنترل بارداری، قرص‌های جایگزین هورمون و به ویژه داروهای حاوی استروئید‌ها
  • عدم استفاده از آبرسان ها، کرم های مرطوب‌ کننده بدون روغن و سایر محصولات مراقبتی از پوست 
  • استفاده از لوازم آرایشی غیر بهداشتی، تقلبی و بی کیفیت 
  • تغذیه نامناسب و مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی چربی نظیر انواع لبنیات، شکر و انواع کربوهیدرات.

تغییرات جدی پوست چرب در دوران بارداری

یکی از عمده ترین مشکلات متداول در بین بانوانی که در دوران بارداری و حاملگی به سر می برند، تغییرات پوستی آن ها می باشد که از جنبه های مختلفی این موضوع قابل بررسی است. همانطور که اشاره شد؛ برخی از افراد به دلایلی که قبلا نیز به آن ها اشاره کرده ایم از پوست های چرب برخوردار می باشند که یکی از شایع ترین این دلایل برای افراد باردار، اختلالات هورمونی بدن بر اثر تغییرات فیزیولوژیکی در این دوران حساس و گذرا می باشد.

چنین تغییراتی معمولا با بروز انواع آکنه و جوش و لک بر روی پوست صورت زنان باردار همراه بوده و به دلیل حاد بودن اوضاع پوستی سبب نارضایتی آن ها می گردد.  توصیه هایی درباره نحوه مراقبت از پوست چرب در بارداری توسط پزشکان متخصص مطرح شده است که توجه و عمل به هر یک از آن ها بر سلامتی پوست بسیار تاثیر گذار است : 

نحوه مراقبت از پوست چرب در زمان باردارینحوه مراقبت از پوست چرب در زمان بارداری

تغییر رنگ پوست زنان باردار

اغلب زنان باردار به خصوص آن هایی که دارای پوست سفید و موی مشکی هستند، در دوره حاملگی خود ممکن است که با معضل تغییر رنگ پوست مواجه گردند. این معضل در برخی از نواحی بدن همچون نوک و ناحیه اطراف سینه، اندام جنسی و خط وسط شکم از بالای ناف به پایین، زیر بغل و اندام های تناسلی بیشتر بروز پیدا کرده و معمولا از سه ماه دوم حاملگی شاهد آن خواهیم بود.

تغییر سایز و رنگ خال های بدن بر اثر تغییرات سطح هورمون ها از دیگر تغییرات پوستی در دوران حاملگی محسوب شده که در برخی از مواقع با تشدید این معضل شاهد خونریزی، احساس سوزش و خارش خال‌ها هستیم. لکه‌های قهوه‌ای رنگی که از اواسط دوره بارداری بر روی پوست صورت به خصوص در ناحیه‌ی گونه، پیشانی، پشت لب، چانه و گردن شاهد ظهور آن ها هستیم، «ملاسما» یا «ماسک حاملگی» نام دارند. این تغییر رنگدانه های پوستی بر اثر تغییرات سطح هورمون های بدن نمود پیدا کرده  و با خودداری از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید میتوان تا حدودی از شدت بروز آن ها جلوگیری به عمل آورد.

ایجاد ترک های پوستی در دوره بارداری

یکی از دیگر معضلات پوستی در دوره حاملگی که اغلب بانوان با آن رو به رو خواهند شد، ایجاد ترک های خطی به رنگ های قرمز، صورتی، سفید و یا قهوه ای بر روی پوست می باشد که به دلیل بزرگ شدن و نازک شدن سریع پوست شکم، سینه ها، پاها و ... از ماه چهارم بارداری به بعد شاهد این اتفاق خواهیم بود.

شدت این اتفاق برای بانوانی که دوقلو باردار هستند بیشتر بوده و دلیل اصلی عدم ایجاد ترک پوستی در برخی از افراد در دوره حاملگی به سطج کشش پوستی آنها بر می گردد. نحوه مراقبت از پوست چرب در بارداری و پیشگیری از شدت بروز ترک های پوستی با مصرف آب کافی میتوان تا حدودی کنترل کرد، اگر چه هیچ روش درمان مشخصی برای رفع کامل این معضل بعد از اتمام دوره حاملگی وجود نداشته و اثرات آن در قالب یک امضا از این دوران شیرین و گذرا باقی خواهد ماند.

تغییرات در پوست چرب در زمان بارداریتغییرات در پوست چرب در زمان بارداری

نکات مهم در خصوص نحوه مراقبت از پوست چرب در بارداری

برخی از مهمترین نکات و توصیه های رایج پرشکان در خصوص نحوه مراقبت از پوست چرب در بارداری را که برخی بانوان مستلزم رعایت آن ها هستند، به صورت موارد مطرح شده در قسمت ذیل می توان بیان نمود:

  • پاکسازی مرتب پوست در دوران بارداری توسط مواد پاک‌کننده‌ حاوی گلیسیرین حداقل دو بار در طی روز

  • استفاده از کرم های مرطوب‌کننده و ضدآفتاب با حداقل SPF 15 و قدرت محافظت بالا در برابر طیف گسترده ای از اشعه UVA و UVB نور خورشید

  • پرهیز از مصرف داروهای تشدید کننده جوش و  آکنه بر روی پوست و جایگزین نمودن آنها با محصولات موضعی حاوی اسید گلیکولیک، آلفا هیدروکسی اسید، اریترومایسین

  • استفاده از روغن‌های طبیعی نظیر روغن بادام شیرین برای کمک به کاهش کشش سطح پوست در نواحی شکم، سینه ها و باسن

  • اهمیت نوشیدن آب برای سلامت پوست چرب

  • عدم استفاده از محصولات آرایشی سنگین در خصوص نحوه مراقبت از پوست چرب در بارداری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
چرا تالگو پاریس انتخاب ایده‌آلی است؟
رضایت مشتریان
رضایت مشتریان
ارائه آموزش‌های به‌روز
ارائه آموزش‌های به‌روز
ضمانت خدمات
ضمانت خدمات
تحویل سریع محصولات
تحویل سریع محصولات
نماینده رسمی برند تالگو
نماینده رسمی برند تالگو
6LfwmDgaAAAAAGLBzHo7nwPG38UHAUD7AwqD50cs