ClickCease
تالگو آموزش مراقبت های پوست و زیبایی جوان سازی پوست صورت skin care

دلایل جوش ناگهانی صورت چیست

04 اسفند ، 1400
موسسه تالگو پاریس

جوش ناگهانی صورت در نوجوانی و بزرگسالی از بدترین اتفاقاتی می باشد که می تواند لذت یک مهمانی و دورهمی را به دلیل تغییر در چهره تان تا حد زیادی کاهش دهد. این مساله مخصوصا برای افرادی که دارای اعتماد به نفس پایینی هستند بیشتر اهمیت پیدا می کند. دلایل زیادی برای جوش زدن صورت به صورت ناگهانی در دوره نوجوانی دختران و پسران و بزرگسالی خانم های و آقایان وجود دارد.

برخی از دلایل براحتی قابل رفع بوده و تعدادی نیاز به درمان توسط پزشک خواهد داشت. در این بخش از مطالب آموزشی تالگو پاریس دلایل و علت جوش و آکنه ناگهانی صورت در گروه های سنی مختلف را بررسی و روش های درمان خانگی و پزشکی آن را معرفی خواهیم کرد.

دلایل جوش های ناگهانی در صورتدلایل جوش های ناگهانی در صورت

جوش ناگهانی صورت در نوجوانی

دوره نوجوانی که دختران و پسران در این بازه زمانی به بلوغ میرسند، همراه با چالش های زیادی از نظر جسمی و روحی و روانی می باشد. دختران و پسران نوجوان در این سن به شدت از نظر روحی حساس بوده و به همین تغییر در رفتار و میزان استرس و فشارهای روانی منجر به مشکلاتی در پوست و ظاهر آنها خواهد شد.

به طوریکه چهره اغلب افراد در دوره نوجوانی با جوش و آکنه زیاد همراه است که می تواند تاثیر زیادی بر کاهش اعتماد به نفس آنها داشته باشد. اگر به دنبال این هستید که دلیل جوش ناگهانی صورت در نوجوانی دختران و پسران چیست، لازم است بدانید که علت های زیادی برای بروز این عارضه وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

جوش ناگهانی صورت به دلایل ژنتیکی

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث میشود صورت شما در دوره نوجوانی به صورت ناگهانی جوش زیادی بزند، ژنتیک و مسائل وراثتی است. در اغلب مواقع پدر و مادرهایی که چهره پر از جوش و آکنه در دوره نوجوانی داشته اند، فرزندان آنها نیز این شرایط را تجربه خواهد کرد. خوشبختانه جای نگرانی نیست، چون این شرایط موقتی بوده و با ورود به دوره جوانی اثر آنها از بین میرود.

جوش زدن صورت به دلیل تغییر در عدم تعادل هورمونی

اصلی ترین دلیل جوش ناگهانی صورت در نوجوانی، عدم تعادل در هورمون ها و تغییراتی که در آنها به دلیل ورود به دوره بلوغ رخ می دهد می باشد. دختران و پسران با ورود به دوره بلوغ با تغییرات زیادی در هورمون ها مواجه میشوند و به همین دلیل سبوم و چربی پوست به مقدار زیاد تشکیل می گردد. این چربی ها اگر نتوانند از منافذ پوست خارج شوند، در لایه های زیرین آن تجمع پیدا نموده و به صورت جوش و آکنه نمایان می شوند. لذا می توان گفت، هورمون های جنسی مردانه در بدن باید در تعادل با هورمون های زنانه باشند، در غیر این صورت سطح سبوم پوست افزایش پیدا نموده و نتیجه اش جوش زدن ناگهانی صورت و بدن خواهد بود.

دیگر مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش دنبال نمایید

روش خانگی و موثر درمان جوش با یخ

نحوه شستشوی پوست جوش دار چگونه است؟

چند روش تهیه ماسک خانگی برای جوش صورت

جوش زدن پوست به دلیل استرس

همان طور که اشاره شد، دختران و پسران نوجوان به دلیل تغییرات جسمی و روحی و روانی در این بازه زمانی تحت فشار و اضطراب و استرس بالایی قرار میگیرند. هر اندازه فرد برای زندگی و درس و آینده استرس بیشتری داشته باشد، هورمون کورتیزول بیشتری در بدن وی ترشح خواهد شد که منجر به ترشح چربی بیشتر می گردد. سبوم و چربی پوست اگر به هر دلیلی افزایش بالایی داشته باشد، در نهایت به صورت جوش ناگهانی جلوه پیدا می کند. 

رژیم غذایی نامناسب

نوجوانان علاقه بسیار زیادی به تنقلات، فست فود و چیپس و پفک و موارد مشابه دارند و در مقابل از میوه و سبزیجات فاصله میگیرند. رژیم غذایی تاثیر مستقیم بر سلامت و زیبایی پوست دارد و به همین دلیل می توان با تغییر در سبک آن از جوش زدن ناگهانی صورت و بدن جلوگیری کرد. غذاهای چرب و فست فود و تنقلات باعث افزایش چربی پوست میشود. توجه داشته باشید که غذاهای سرخ شده، قند و کربوهیدرات ها منجر به افزایش انسولین خون میشود که در نهایت به التهاب پوست و تولید چربی زیاد در آن منجر می گردد. هر چه پوست چربی بیشتری تولید کند، احتمال بسته شدن منافذ آن و فولیکول ها بیشتر خواهد شد.

منافذ پوست برای خروج سبوم و چربی لایه های زیرین می باشد و اگر امکان خروج برای آنها وجود نداشته باشد، جوش و آکنه شکل میگیرد. دلیل اینکه بعد از دورهمی و مهمانی در روزهای بعد به صورت ناگهانی صورتتان پر از جوش میشود، استفاده از غذاهای نامناسب و چرب و شیرین و تنقلات است.

انواع دلایل به وجود آمدن جوش در صورتانواع دلایل به وجود آمدن جوش در صورت

جوش ناگهانی صورت در بزرگسالی

در حالت کلی بدن انسان بعد از پشت سر گذاشتن دوره نوجوانی و رسیدن به تعادل هورمونی در جوانی و بزرگسالی، به ندرت دچار جوش و آکنه خواهد شد. به همین دلیل اگر در دوره بزرگسالی با جوش های ناگهانی روی صورت مواجه شدید، لازم است چند دلیل آن را در چند گزینه زیر جستجو کنید:

تغییرات محیطی

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت و شادابی پوست، تغییرات محیطی و آب و هوایی می باشد. در سنین بزرگسالی به دلیل کار و زندگی تعداد سفرها افزایش بیشتری پیدا می کند و به همین دلیل ممکن است در حین مسافرات با جوش ناگهانی صورت مواجه شوید که قطعا تجربه خوبی نخواهد بود! با ورود به آب و هوای مرطوب منافذ پوست مسدود میشوند و به همین دلیل امکان بروز جوش و آکنه روی بدن افزایش پیدا می کند.

علاوه براین، توجه داشته باشید که با تغییر محیط و سفرهای کاری و غیره اگر استرس تان نیز افزایش پیدا می کند، این احتمال وجود دارد که روی پوست صورت و بدن جوش ایجاد شود. استرس و اضطراب در تمام دوره های سنی نوجوانی و جوانی و بزرگسالی می تواند اصلی ترین دلیل برای جوش زدن پوست باشد.

لوازم آرایشی نامناسب

خانم ها و حتی آقایان در طول روز از انواع کرم و لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند که کیفیت آنها تاثیر مستقیم بر سلامت پوست دارد. بر روی اغلب کرم های آرایشی مرغوب و باکیفیت عبارت غیر کومدوژنیک non comedogenic را مشاهده می کنید.

این عبارت نشان دهنده این است که لوازم آرایشی مورد نظر منجر به نفوذ در منافذ پوست و مسدود شدن آن نخواهد شد. اگر کرم و لوازم بهداشتی فاقد این ویژگی باشد، به مرور منجر به ایجاد جوش های ناگهانی روی صورت میشود و برجستگی های زیادی روی لایه های زیرین پوست مشاهده میشود.

جوش ناگهانی به دلیل عدم پاکسازی پوست

قرار گرفتن در محیط های کاری آلوده، آلودگی هوا، استفاده زیاد از انواع کرم و لوازم آرایشی در طول روز همگی باعث میشوند تا منافذ پوست مسدود شوند. علاوه براین، در حالت طبیعی سلول های مرده و لایه های شاخی روی پوست شکل گرفته و انباشته میشوند.

در صورت عدم پاکسازی مرتبه و دو مرتبه در هفته و لایه برداری زیر نظر متخصص باعث مسدود شدن منافذ پوست میشوند. به همین دلیل می توان گفت، پوست هایی که پاکسازی به خوبی روی آنها انجام نمیشود، مستعد جوش زدن ناگهانی هستند و به مرور نیز چین و چروک روی آنها شکل میگیرد.

استفاده از روبالشتی و ملحفه آلوده

بسیاری از دلایل جوش زدن های ناگهانی صورت را می توان بسیار آسان برطرف کرد. به عنوان مثال، کافیست روبالشتی و ملحفه را به صورت مرتب تعویض کنید. استفاده از روبالشتی های آلوده به دلیل تماس مستقیم با صورت در حین خواب منجر به نفوذ آلودگی ها به منافذ پوست میشود.

سیگار کشیدن

استفاده از مواد مخدر و سیگار از دیگر دلایلی می باشد که زیاده روی در آن منجر به آسیب رساندن به پوست خواهد شد. خانم ها و آقایانی که بیش از اندازه از سیگار استفاده می کنند، پوست پژمرده تری داشته و جوش های سرسیاه و آکنه روی بدن و صورتشان بوجود خواهد آمد.

پایین آمدن سطح آب بدن

متاسفانه یکی از بزرگترین اشتباهاتی که اغلب افراد در بزرگسالی به آن دچار میشوند و تاثیرهای ناخوشایند آن را بر سلامتی به مرور احساس می کنند، نوشیدن آب به مقدار کم در شبانه روز است. در صورت مصرف کم آب، بدن به صورت خودکار برای اینکه پوست رطوبت خود را از دست ندهد چربی تولید می کند. چربی تولید شده روی پوست اگر از سطح ایده آل خارج شود، به صورت جوش و آکنه نمایان میشود.

جوش زدن ناگهانی صورت به دلیل شستشوی زیاد

استفاده از مواد شوینده قوی و شستشوی زیاد پوست صورت با آنها شاید در نگاه اول به نفع سلامتی آن باشد، اما در واقع به ضرر آن عمل می کنید. از بین رفتن چربی پوست و کاهش رطوبت آن منجر به تحریک پوست خواهد شد. به همین دلیل چربی زیادی تولید شده و صورت جوش میزند. حتی کف حاصل از شامپو که روی صورت قرار میگیرد نیز در حین استحمام می تواند در بروز این مشکل نقش داشته باشد.

جوش زدن ناگهانی پوست به دلیل بیماری

بیماری هایی از قبیل مشکلات در تیروئید، شکل گیری کیست در تخمدان و سایر بخش های بدن که منجر به عدم تعادل هورمونی میشوند نیز می توانند دلیل جوش زدن صورت باشند. با چکاپ دوره ای و جدی گرفتن آن نه تنها می توانید از بروز بیماری های مختلف جلوگیری کنید، بلکه پوست سالم و صاف و بدون جوش خواهید داشت.

علاوه بر موارد فوق، دلایل دیگری از قبیل اصلاح و SHAVE نامناسب با تیغ های آلوده، استرس و اضطراب زیاد در زندگی و محیط کار، تغییر در هورمون ها در دوران پریودی و یائسگی و بارداری از دیگر دلایلی هستند که باعث میشود صورت به طور ناگهانی جوش بزند.

دلایل جوش در بزرگسالیدلایل جوش در بزرگسالی

روش های خانگی درمان جوش ناگهانی صورت

با توجه به آنچه در طول متن اشاره شد، بسیاری از دلایل جوش زدن ناگهانی صورت را می توان با ساده ترین روش ها و در منزل برطرف کرد. به عنوان مثال:

  • بعد از ورزش و تعریق بدن بلافاصله استحمام کنید تا سموم و چربی از روی پوست پاکسازی شود.
  • به صورت مرتب و هفته ای دو مرتبه پوست را پاکسازی کنید. استفاده از اسکراب های گیاهی از قبیل قهوه می تواند سلامتی و شادابی پوست را تضمین کند.
  • سبک زندگی و رژیم غذایی را تغییر دهید. حذف و کاهش قند و کربوهیدرات ها از برنامه غذایی و جایگزینی آنها با میوه و سبزیجات تا حد زیادی مانع از جوش زدن ناگهانی میشود.
  • سعی کنید هویج، گوجه فرنگی و غذاهای دریایی، ویتامین C، ویتامین A را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

پاکسازی و جوانسازی پوست با تالگو

اگر پوست صورتتان مستعد جوش زدن ناگهانی بوده و اعتماد به نفس خود را از دست داده اید، کافیست پاکسازی آن را جدی بگیرید. گروه تالگو دوره های حرفه ای پاکسازی و جوانسازی پوست را زیر نظر اساتید متخصص و حرفه ای این حوزه برگزار نموده و تمام تکنیک های مورد نیاز را آموزش می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان تالگو تماس بگیرید. 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
چرا تالگو پاریس انتخاب ایده‌آلی است؟
رضایت مشتریان
رضایت مشتریان
ارائه آموزش‌های به‌روز
ارائه آموزش‌های به‌روز
ضمانت خدمات
ضمانت خدمات
تحویل سریع محصولات
تحویل سریع محصولات
نماینده رسمی برند تالگو
نماینده رسمی برند تالگو
6LfwmDgaAAAAAGLBzHo7nwPG38UHAUD7AwqD50cs